Thursday, July 30, 2009

emt talk - electromagnetic compability

memandangkan ak amik subject emt sem ney... ak pergi jerlah engineering talk ney... pasal emc (electromagnetic compability)... kenaper biler kiter naik kapal terbang kiter kene switch off hp n semua electronic devices... ini semua disebabkan emc lah.. kebanyakan barangan electronic mempunyai tarikan electromagnetic tersendiri... ini dinamakan electromagnetic failure...

terdapat byk kes yg berlaku yg menyababkan kemalangan jiwa disebabkan electromagnetic failure... even laptop sendiri... mempunyai emc yg kecil... handphone apatah lgi..

social engineering talk... 24-26 July 09 @ Everly Hotel

actually seminar ney anjuran pusat bahasa... bkn bidang ak pun kan... name pun social worker... wpun agak mengantok ke thp nak tido.. ktowg terlibat pun sbb join ajk cenderahati.. wpun mcm jd ajk bufet.. mkn jer.. hahaha...

pepagi dah bertolak... dlm pukul 8.30 pg dah bertolak... perjalanan ambil masa 30 min... seminar bertempat di everly hotel di tg keling... tepi pantai tp x bley mandi... huhu...

sampai jer kiter org terus breakfast... makan nasi lemak n sambal yg pedas... air mestilah fresh orange.... lepas briefing pasal tugas msg2 km pun pergilah ballroom utk join seminar 2..

kebanyakan peserta adalah daripada indonesia... disana social worker mereka lebih aktif dan mempunyai fungsi yang lebih meluas kerana kemungkinan faktor kepadatan penduduk yg ramai...

pada pukul 11.30am kami dikehendaki utk pergi ke bilik yg telah dikhaskan utk sesi pembentangan... ak telah ditugaskan di bilik n0 4 di tingkat 2.. bilik nya bersaiz sederhana... utk kepadatan peserta 25 org...

Pembentang pertama adalah wakil dr utm... membentangkan tentang social worker from aspect economy... pembentangan yg menarik... sebab nya org yg jauh dr bidang seperti ak x ngantok pun... hehehe...

pembentang kedua... dr peserta univ jawa barat Indonesia... of courselah agak susah ak nak faham bahasa n slide dyer kan... dy membentangkan tentang topik populasi masyarakat n pembangunan di jawa barat..

pembentang ke tiga dr usm... membenatnagkan topik spiritual di kalangan warga tua... topik yg agak memberansangkan minda... ap yg ak ingat dia membincangkan bagaimana spiritual itu bukanlah konsep keagamaan.. kerna seorang yg spiritual bukanlah seorng yg kuat agama n seorang yg kuat agama bukanlah seorang yg spiritual.. kiter kene balancekan dalam kehidupan kiter....

pembentnag keempat adalah dr univ umk... membincangkan tentang social worker dalam konteks Islam... pembentnag ini byk menyampaikan tentang bagaimana dalam Islam itu berbuat kebaikan dan byk membantu org adalah sesuatu perbuatan yg mulia.. begitu juga dengan agama yg lain..

pembentang kelima daripada utm.. membentangkan tentang pusat pemulihan dadah.. beliau byk memfokuskan kepada motivasi di berikan kepada penagih dadah selepas kluar dari pusat serenti... kebanyakan penagih dadah pulih di pusat serenti namun selepas kuar kebanyakan ahli keluarga membuang mereka dan menyabakan mereka mencari semula kawan2 merka dan menagih semula. Selain itu faktor peluang mendapatkan pekerjaan juga menjadi aspek kenapa mereka menagih semula.

pembentang keenam... dari persatuan social worker di Indonesia... menceritakan bagaimana social worker di Indonesia begitu berkembang pesat n lebih aktif.

Selesai semua pembentangan break utk lunch...

Monday, July 27, 2009

h1n1

awas... ceriter gempar btol.. dah lah kat Melaka byk institusi dah ttp sebab kes h1n1.. n kini ramai plak yg demam kat utem ney... musim hujan plak 2... bahaya sunggup.. wabak demam dah merebak... owh tidak...

uitm satu malaysia dah cuti... di kawasan melaka secara khasnyer... kolej yayasan, kolej kejururawatan, politeknik, uitm dah cuti seminggu... kerana wabak h1n1.. hanya utem n mmu yg masih lg beroperasi seperti biasa...

di utem pelajar yg demam di bekalkan topeng untuk langkah berjaga2 kerana mereka lbey senang di jangkiti... ramai gak ninja2 kat utem ney... hehehe... xderlah sampai kuarantin kan... dah lah dengan keadaan musim yang x menentu... pasrah jer lah...

bdk umah sendiri pun demam n hanya ak sorang jer... maybe br lepas demam kot... berhati2 jerlah kot... wat langkah penjagaan...

kepada yg demam cepat2 lah mkn ubat...

Saturday, July 18, 2009

Temuduga: Calon Jenazah

SEMUA AKAN DIKEHENDAKI HADIR TANPA SEBARANG PENGECUALIAN

KEKOSONGAN JAWATAN:

A. Ahli Syurga Dari Awal.
B. Ahli Neraka Dari Awal.
C. Ahli Neraka Sementara Kemudian Akan Dilantik Jadi Ahli Syurga.

EMPAT GANJARAN LUMAYAN (khas untuk jawatan A):

1. Nikmat kubur.
2. Perlindungan di Padang Mahsyar.
3. Keselamatan Meniti Titian Sirat.
4. Syurga yang kekal abadi.

TARIKH TEMUDUGA:

Bila-bila masa secara adhoc bermula dari saat membaca iklan ini.

LOKASI TEMUDUGA:

Di dalam kubur (alam barzakh).

KELAYAKAN:

Anda tidak perlu bawa siji-sijil,termasuk sijil saham termasuk saham Internet. Anda tidak perlu bawa pingat , Mercedes mata belalang atau kad kredit. Anda tidak perlu bawa wang atau harta serta emas yang anda kumpul. Anda tidak perlu berparas rupa yg cantik, hensem atau berbadan tegap atau seksi.

Sila bawa dokumen asal iaitu : Iman dan Amal serta sedekah jariah sebagai sokongan.

PANEL/PENEMUDUGA:

Mungkar dan Nakir.

ENAM SOALAN BOCOR:

1. Siapa Tuhan anda?
2. Apa Agama anda?
3. Siapa Nabi anda?
4. Apa Kitab anda?
5.. Di mana Kiblat anda?
6. Siapa Saudara anda?

CARA MEMOHON:
Anda cuma perlu menunggu penjemput yang berkaliber untuk menjemput anda. Ia akan menjemput anda pada bila-bila masa saja (mungkin sekejap lagi). Ia akan berlembut kepada orang-orang tertentu dan akan bengis kepada orang-orang tertentu. Ia diberi nama Izrail.

TIPS UNTUK BERJAYA DALAM TEMUDUGA TERTUTUP INI:

Hadis Hasan yang diriwayatkan oleh Ahmad Hanbal, yang bermaksud begini: Sabda Rasulullah S.A.W:

"Sesungguhnya apabila jenazah seseorang itu diletakkan di dalam kuburnya, sesungguhnya jenazah itu mendengar suara (terompah kasut) orang-orang yang menghantarnya ke kubur pada saat mereka meninggalkan tempat itu. Jika mayat itu seorang muslim, maka solat yang dilakukannya ketika beliau masih hidup di dunia akan diletakkan di kepalanya, puasanya diletakkan disebelah kanannya, zakatnya diletakkan di sebelah kirinya dan amalan kebajikan daripada sedekahjariah, silaturrahim, perkara kebajikan dan ihsan diletakkan dihujung dua kakinya.

Ia akan didatangi malaikat dari aras kepala, maka solat itu berkata kepada malaikat : dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian malaikat berpindah ke sebelah kanan, maka puasa berkata kepadanya : dari arasku tidak ada jalan masuk. Kemudian malaikat berpindah kesebelah kiri, maka zakat berkata kepadanya : dari arasku tidak ada jalan masuk.. Kemudian di datangi dari arah kedua hujung kakinya dan berkatalah amal-kebajikan : di bahagianku tidak ada jalan masuk.

Maka malaikat berkata kepadanya : Duduklah kamu. Kepadanya (mayat) memperlihatkan matahari yang sudah mula terbenam, lalu malaikat bertanya kepada mayat itu : Apakah pandangan kamu tentang seorang laki-laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepadanya? Maka berkata mayat itu: Tinggalkan aku sebentar, aku hendak sembahyang.

Maka berkata malaikat : Sesungguhnya engkau akan mengerjakan solat tetapi jawab dahulu apa yang kami tanya ini. Apakah pandangan kamu tentang seorang laki -laki (Muhammad) yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya; dan bagaimana penyaksian kamu kepada nya? Maka berkata mayat itu: Laki-laki itu ialah! Nabi Muhammad S.A.W dan aku naik saksi bahawa nabi Muhammad saw itu ialah pesuruh Allah yang membawa kebenaran daripada Allah Subhanahu Wata'ala.

Maka malaikat berkata kepada mayat itu : Demikianlah kamu dihidupkan dan begitu juga kamu dimatikan dan dengan demikian juga kamu dibangkitkan semula diakhirat insya'Allah. Kemudian dibuka baginya satu pintu syurga, maka dikata padanya itulah tempat kamu dan itulah janji Allah bagi kamu dan kamu akan berada di dalamnya. Maka bertambahlah gembira mayat itu. Kemudian dilapangkan kuburnya seluas 70 hasta dan disinari cahaya baginya".

Wednesday, July 15, 2009

ting tong

actually skang ne pun tgah dmam... tp peteng rabu kan xder kelas.. inilah maser ak nak on9 pun... wireless top up dah lah tgal 3 jam... byk nyer buku nak beli sem ney... oh.. Tuhan... pas2 sem ney semangat lbey sket...

bdn tgah panas bdn paler plak ting tong.. tido dah ckup dah.. biler kat hostel sihat jer tp biler dah kene masuk aircond.. bdn ak mcm siot jerk... sakit pgg lah lutot lah... ak pun x tau... biler bgun tido br bersemangat... hahaha... ke kategori malas dah dtg.. legalah sem nay x byk kelas ptg... kecuali senin n jumaat... OMG... hr2 yg plg x di sukai plak 2...

earphone ak x amik lg dr dai.. junior thn 2... sem lpas tertinggal dlm beg... x perlah.. simpan jerlah... loan ney plak st citer... naper x kuar lg... dah lah awal sem ney byk buku n module na beli.. x kan nak mkn megi kot... huhuhu.. cian ak.. kalu dah beli buku tp still lg kene photostat nota n tutrial n also solution... nasib beklah kertas dah beli...

masalah bertamabah lg.. kalkulator hilang.. nasib bek x derlah guner byk lg... wat maser neylah.. leh pinjam lg member sebelah kan... dpt loan gak br nak beli... sajer jer loan ney... skang ney assignment semua mcm nak wat tesis... yerlah dah kener beli wireless top up lg.. berukben mahal nak mamp... phm2 jerlah ak ney...

cyber kafe kat asrama bilerlah nak bukak.. assignment dah berlambak dah.. mcm ayam jer... nasib bek bkn ak sorang jer lum dpt... bdk2 ptptn direct entry x dpt lg... tp yg dah dapat jpa ngan ptptn straight entry... apalah nasib ak...

hari tue ak dah minta biasiswa jpa.. mcm dpt jerkan.. t ak cuber jerlah.. saper nak byr loan byk2 beb... wallahualam.. nak minx kptm tp dah ttp.. xder rezeki...

Monday, July 13, 2009

MBO n RM5







The last house on the left



Genre: Horror/Suspense

Synopsis:

Based on Wes Craven's landmark 1972 exploitation flick of the same name, LAST HOUSE ON THE LEFT is a brutal movie that exposes the darkest recesses of human depravity. The simple plot follows four criminals on the lam who encounter a pair of nubile female teens in a small mountain town. After murdering one and brutally raping the other and leaving her for dead, the cons seek refuge at a nearby summer house. The twist is that it's the very home inhabited by the parents of one of the victims. Upon learning that their house guests raped and tortured their 17-year-old daughter, the couple exact a revenge that arguably exceeds the excesses of the sociopathic gang.

Starring: Tony Goldwyn, Monica Potter, Sara Paxton, Garret Dillahunt
Director: Dennis Iliadis

Ceriter ney mmg best giler n thriller habislah... setiap pembunuhan yg dilakukan nampak real n kejam giler... mmg x pandang depan belakang.. fokus giler... sampai beli keropok pun x mkn beb... best giler...

kata hati

Kadang2 nak ikut kata hati pun susah... mengapalah kematangan mengajar utk memilih samada mengikut kata hati atau kata akal... kadang pelik kan... kiter x kenal pun sesorang 2 tp kiter bley ckp mcm2 pasal sesorang... seolah2 dirinya yg terbaik.. atau pun dier merasakan dier jer yg betol... sedang salah faham i2 mudah jer berlaku... samada kiter sebnarnya x faham atau pun krg faham aper yg ingin disampaikan.. tp kiter ttp menyampaikannyer... hanya kerana kiter merasakan cerita itu ataupun senang kater gosip itu hebat sgt.. x ker i2 dinamakan gila publisiti... padahal sesorang i2 x pikir pun akibatnya... of courselah org yg mendengar terasa tercabar.. sedangkan dier x tahu sejauh mana kebenaran... sedangkan dier hanya memikrkan diri sendiri.. begitu singkat pemikiran manusia.. mungkin ak pernah menjadi sesempit pemikiran seperti itu.. tp ia mengajar utk menjadi lebih matang n yg plg penting lebih positif....

Friday, July 10, 2009

new sem

Actually sem br ney telah menempatkan hampir kesemu pelajar utem ke kampus durian tunggal... secara keseluruhannya kan berpindah pd bln 8 seperti perpustakan n pusat bahasa... masih ader bangunan yg masih dalam pembinaan...

hari 1st day ak dah terkejut... naper ader ramai sgt student... fuh... lemas gak... perkhidmatan kantin pun semakin baik.. khidmat pihak kantin kat kubik dah digunakan semula kat durian tunggal... yg plg penting lalat pun dah kurang... n kalu tunggu bas dah x kesunyian dah sebab dah ramai dah org.. n perkhidmatan asrama dah bertambah jugak... dah tambah hostel baru... kat emerald park bersebelahan dgn hostel bdk mmu n jugak dkt d'apartment... for sure student yg ddk kat c2.. bebudak yg minorti.. seperti gals drpd fakulti mekanikal n pembuatan..

ak plak berjaya dpt asrama di taman tasik utama 3... hostel lamer tp blok a... best gak arr sebab ader cafe n bilik tv yg dah mcm tmpat ktowg... huhuhu.. bilik tv 2 dah jd tempat persinggahan kami... sebab tiap2 mlm kmi g lepak sana tgok tv... besh lah... ader sofa gitu...

aku dan dirimu

actually tajuk ney ngan citer ak x drlah ader kene mengena pown... huhu.. actually ak pown tgah dgr lagu ney.. wat lah tajuk ney.. dah seminggu semester khas dah bermula... starting dengan mgu yg hebat n happening.. n yg penting ader keserasian sem ney..

wpun br mgu pertama tp ak dah puas hati dah... hehehe... byk lg nak tulis tp tgu lah mlm sket... coz ptg ney ak ader kelas... daaaa...

Thursday, July 02, 2009

danish

sepanjang ak cuti ney... kene jadik baby seater.. tp actually mmg my mom yg jaga dierkan.. so most picture dlm phone ak of courselah gambar dier.. kengkadang nak taking picture gambar dier every event... time mandi kerw time tido kerw... ak kan full time duk umah.. but most time jaga dier of courselah mak.. ak time maser2 tambahan jerk.. huhuhu...
video

new sem

semester baru dah nak bermula... fuh.. sekejap jerk cuti.. tp mmg sekejap je pun... tp lepas sem ney 8 bulan x jumper kengkawan.. semua terbang pergi on job training... sem 3 ney ak akan berusaha sehabis bek... aminn..

dlm x diam je kan semester khas dah bis... byk jugak benda yg berlaku yg mengajar ak eri kesabaran dan kejujuran.. pada masa yang sama erti persahabatan.. byk perkara yg berlaku yg membuka mata aku... yg memberi ak byk pengajaran...

apa yg berlaku biarlah hanya kenalan ak yg mengalaminya mengetahui...

pernah x berlaku dalam hidup korang... walaupun berada dlm keadaan yg riuh rendah namun ko terasa nak menangis... pelik kan.. dlm keadaan hiruk pikuk and gelak ketawa.. tetiba keadaan menjadi sunyi dan ko merenung keadaan yg terjadi dlm hidup.. n paling penting.. ko rasa nak menangis..

ntahlah kengkadang hidup manusia ney memang aneh.. ko x kan tahu ap yg berlaku dalam hidup ko tp ko kene laluinya gak...

plg byk berlaku dlm hidup ko peruabahan rassa dan pemikiran.. mungkin sebab usia ney yg semakin meningkat.. embuatkan ko raasa suddah tiba masa utk ko berfikir... renungan mata hati katakan...

Wednesday, July 01, 2009

kehidupan



Ak dapat inspirasi nak menulis ne pun drpd tgok blog kwn lamer... setiap coretan dier aderlah luahan raser hati... ak sendiri mungkin x dapat menulis semua yg tersirat di hati.. mungkin diri sendiri yang jenis menyimpan segala di lubuk hati n biar ia terbenam tak siapa yg tahu... jika ader terguris di hati hanya mampu memujuk raser hati agar tenang dan biarlah ia berlalu.. kerna ak tau siapa aku...

''mendung x semestinya hujan''




ak bukanlah nak bercerita ttg hujan.. tp kata2 ney ak dah dedikasikan kepada seseorang n dan perihalkan kepada kawan ak samada pernah menjadi kawan dan akan tetap menjadi kawan sampai bila2... kata2 ini ak genggam tika hati ku dirambat pilu semalam... bunyi seakan dendam yg x terurai atau kemaafan yang x kesampaian.. namun bagi ak... jika ak mengalami kesusahan ataupun kegagalan x semestinya ak gagal dlm kehidupan... jika ak gagal menjadi anak yg bek bkn bererti tiada hari esok untuk ak membuktikan siapa diri ak yg sebenarnya... jika ak gagal dlm brcinta bukan bermasud ak tidak akan mempunyai pengganti.. atau aku tidak akan bangun.. ak ingin menjadi kuat utk bangun daripada kegagalan... waaupun berapa lama masa yg perlu ak ambil utk merasai sedikit sinar...



Kepada kwn2 jgnlah hanya terus menangis kerana masalah yg kita hadapi... walaupun kiter merasa sakit kerana rasa dikecewa atau mengecewakan.. setiap permasalahan yg berlaku pasti ada hikmahnya... walaupun mudah untuk melafazkan rase tp hati yg menanggung siapa yg tau... kita kene selalu bangun utk menghadapi rasa esok... samada rasa sakit atau pun bahagia.. walaupun byk ranjaunya pada hari esok.. ak ingin merasainya.. bgku jika tiada kedukaan kita akan rasai bahgia yg kita sendiri tidak hargai... ak pernah nangis utk tidak menghadapi rasa esok.. ak pernah lari dari masalah yg membelenggu... namun semua i2 perlu kurasai.. kita perlu kuat utk menghadapi rasa esok... kerna ak tahu setiap detik yg berlalu ak akan merasai pengalaman baru....

''jatuh x semestinya sakit''



metafora ini membuat kita berfikir... jika jatuh tidak rasa sakit.. ap yg patut kita rasa...bygkan kalu kita jatuh di tengah org... kdg2 rasanya mendapat malu lebih byk daripada mendapat sakit... hihi.. namun yg berlaku sebaliknya...

Ader jatuh yg x merasa sakit... cthnya jatuh.. cinta... semua org merasa bahagia bila jatuh cinta... namun yg sakit nye biler putus cinta... atau pun jatuh cinta pada org yg salah ataupun pada waktu yg salah... kategori jatuh cinta ade pelbagai... pada semua aspek kehidupan.. samada manusia benda Ketuhanan atau pun khayalan... jika pada manusia sekalipun ia begitu objektif utk ditafsirkan..terlalu indah untuk digambarkan... kerana ia terlalu mendalam... ia menjadi konflik kepada diri individu... kadangkala kita sendiri tidak tahu bila kita jatuh cinta... dalam kita sedari.. kita sebenarnya rindu kepadanya.. namun jika pada individu yang sesuai.. kita pasti merasa bahagia... kita jd lalai n hanyut dalam nikmat cinta... namun kita tidak tahu kita jatuh cita pada milik orang lain... pada suami,tunangan ataupun kekasih org lain...even pun pada admiree org lain... yang menjadi persoalan hanyalah pada kawalan nafsu kita sendiri... tidak semua individu ingin perkara ini terjadi kepada mereka... meski pun cinta tetap lahir tanpa diundang... namun ada manusia yg berpendapat sepatutnya mereka mengelak.. namun jika sudah tertulis suratannya kita sebagai manusia biasa redha atas segalanya... namun seandainya masa yg menjadi persoalan... cinta i2 hadir setelah kita menjadi milik org... andainya dirimu bergelar suami/isteri org.. ianya pasti menjadi persimpangan antara komitmen dan cinta... benarkah cinta lhir utk kali kedua... mereka yg merasainya yg mengerti maksud ini...



Kepelbagaian cinta menjadikan warna kehidupan bercambah indah... bagaikan cendawan tumbuh selepas hujan.. pelbagai warna di campur aduk... cinta kepada kerjaya... kenapa..?! kerjaya menjaminkan kepuasan kehidupan... sedangkan cinta manusia meninggalkan dendam dan sakit hati.. namun i2 semua demi memunuhi kepuasan hawa nafsu mereka sendiri... semua ini tentang kehidupan.. kita tiada hak utk menetukan tentukur kebenaran dalam tindak tanduk manusia samada yg ade disekeliling kiter tau pun dekat di hati kita... kerna yg penting yg perlu disemai di lubuk hati cinta nan satu... pada ilahi....